حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024 ساعت ×
    1. باسلام وخسته نباشید خدمت مدیریت محترم گلخانه موضوع درمورد بکار گماردن زندانیان رای کار که نیاز مالی دارند وبرای بهتر…

    2. شهری که مردمانش انتخابات را شوخی گرفته و بعد از چهار سال ناله و نفرین می‌کنند

  • شیخ عطار نیشابوری” بزرگترین عارف و نویسنده ایرانی
    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
    شناسه : 7514
    0
    به گزارش آرشیو نیوز:

    فریدالدین عطار نیشابوری یکی از معروف‌ترین عارفان و شاعران ایرانی‌ست که در حدود بیش از ۷۰۰ سال پیش در نیشابور زندگی می‌کرده است. به گزارش آرشیو نیوز: نیشابور شهر فیروزه‌ای، شعر و دانش، یکی از جاذبه های گردشکری واقع در استان خراسان رضوی است دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، که ۸۸ مورد از آن‌ها […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    فریدالدین عطار نیشابوری یکی از معروف‌ترین عارفان و شاعران ایرانی‌ست که در حدود بیش از ۷۰۰ سال پیش در نیشابور زندگی می‌کرده است.

    به گزارش آرشیو نیوز:

    نیشابور شهر فیروزه‌ای، شعر و دانش، یکی از جاذبه های گردشکری واقع در استان خراسان رضوی است دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، که ۸۸ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    آرامگاه عطار نیشابوری بنایی است تاریخی که در دوره تیموری و به فرمان امیر علیشیر نوایی بر روی سنگ قبر عطار نیشابوری ساخته شد. در دوره‌های پهلوی دوم مرمت کامل و دهه ۷۰ نیز مرمت مختصر شد.و از مناطق گردشگری شهر نیشابور می باشد. 

    ساختمان مقبره عطار نیشابوری در میان باغی دل انگیز با پلانی هشت ضلعی و گنبد کاشی‌کاری شده آن از دور به خوبی نمایان است. این ساختمان دارای چهار دَرِ ورودی‌ست و ورودی اصلی آن در ضلع شمالی این سازه قرار دارد.
    زیباترین قسمت سازه آرامگاه، گنبد دو پوسته آن است که کاشی‌کاری‌های مزین به گل و بوته و نقوش هندسی، بر زیبایی آن افزوده است. علاوه بر اینها کتیبه‌ای به خط کوفی به رنگ‌های سبز، زرد، لاجوردی و سفید و چند بیت شعر در قسمت زیرینِ گنبد، شکوه و جلال آن را چند برابر کرده است. 
    فضای داخلی آرامگاه نیز به مانند نقشه بیرونی آن، هشت ضلعی‌ست و چهار شاه نشین دارد و با سنگ ازاره‌هایی  از جنس بخارا، کاشی‌کاری‌های معرق، طاق‌های خمیده و پوششی از گچ تزئین شده است. 
    قبر عطار در میان سازه آرامگاه قرار دارد و در سمت جنوب غربیِ سنگ قبر، ستون سنگی هشت تِرَکی به ارتفاع سه متر دیده می‌شود. مزار او از جنس نوعی سنگ به نام افراشته سیاه رنگ است و اشعاری به خط ثلث آن را تزیین کرده‌اند. بر بالای سنگ قبر عطار ستونی سنگی به چشم می‌خورد که در قدیم در میان دیوار آجری قرار داشته و امروز این دیوار از میان رفته است. 

    آرامگاه محمد غفاری معروف به کمال‌الملک، نقاش بزرگ و یکی از مشهورترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران، در محوطه باغ عطار قرار دارد. بنای آرامگاه کمال‌الملک توسط هوشنگ سیحون طراحی شده و دارای کاشی‌کاری‌ها و معرق‌‌کاری‌های زیبایی است. چهره کمال‌الملک روی سنگ قبر گرانیتی بقعه توسط مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی حکاکی شده است که از شاگردان کمال‌الملک محسوب می‌شد.

    درباره نویسنده

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.