حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
    1. باسلام وخسته نباشید خدمت مدیریت محترم گلخانه موضوع درمورد بکار گماردن زندانیان رای کار که نیاز مالی دارند وبرای بهتر…

    2. شهری که مردمانش انتخابات را شوخی گرفته و بعد از چهار سال ناله و نفرین می‌کنند

  • رونمایی از مجموعه سه جلدی نظامی پژوهی در تبریز
    ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
    شناسه : 7046
    1
    با حضور اهالی ادب و فرهنگ تبریز:

    مراسم رونمایی مجموعه سه جلدی نظامی پژوهی اثر محمد خاکپور با حضور اساتید و دانشجویان در سینما ۲۲ بهمن ( ناجی ) برگزار شد. به گزارش آرشیو نیوز: جمشید علیزاده مصحح کتاب « برترین گزیده از سه اثر نظامی خسرو و شیرین، هفت پیکر و لیلی و مجنون» از آغاز قصه نظامی پژوهی گفت: در سال […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مراسم رونمایی مجموعه سه جلدی نظامی پژوهی اثر محمد خاکپور با حضور اساتید و دانشجویان در سینما ۲۲ بهمن ( ناجی ) برگزار شد.


    به گزارش آرشیو نیوز:

    جمشید علیزاده مصحح کتاب « برترین گزیده از سه اثر نظامی خسرو و شیرین، هفت پیکر و لیلی و مجنون» از آغاز قصه نظامی پژوهی گفت: در سال ۱۳۹۸ این مجموعه نظامی پژوهی در فرهنگستان طراحی شد و نزدیک ۱۵۰ طرح پژوهشی توسط آقای علی اصغر پولاد پذیرفته شد و از اساتید این حوزه خواستند در زمینه نظامی شناسی کار کنیم. تا امروز ۱۴ کتاب در این خصوص چاپ شده است.از جمله آنها می‌توان به بازنویسی خمسه برای کودکان و این مجموعه سه جلدی و …نام برد.
    علیزاده با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ که آذربایجان و تبریز را قطب فرهنگی ایران خوانده و بر لزوم صیانت از آثار بزرگانی چون نظامی، خاقانی، پروین و صائب تاکید کرده بودند، گفت: همین فرمایش معظم له حقانیت و لزوم رویکرد به پژوهش در مورد آثار نظامی را تایید می کند.

    وی با اشاره به اثر استاد خاکپور گفت: کار کردن بر روی اثر دانشنامه ای کار یک نفر نیست ولی ایشان یک تنه این کار را پیش بردند.
    جمشید علیزاده در تشریح یکی از سئوالات مطرح شده در خصوص واژه شناسی در این اثر گفت: واژه «کرد» در این کتاب به معنی قوم و نژاد نیست بلکه نظامی به طور مکرر از این واژه به معنای فرد عامی در مقابل یک دانشمند و فیلسوف به کار می‌برد.
    وی افزود: در متن شاهنامه هم کرد به معنی گله داری، چوپانی و فرد عامی به‌کار رفته است و در جلد دوم کتاب فرهنگ نام های پنج گنج نظامی به آن مفصل پرداخته می‌شود.
    محمد خاکپور، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و نویسنده مجموعه سه جلدی نظامی پژوهی نیز در این مراسم با اشاره به این موضوع که در روند تحقیقات خود از منابع اینترنتی استفاده نکرده است گفت: در نگارش این کتاب از جستجو در منابع مستند غفلت نشده است.
    وی ادامه داد: برای نگارش این اثر رساله‌ها، پایان‌نامه ها، مقاله‌ها و ترجمه های زیادی مورد مطالعه قرار داده‌ام.
    خاکپور گفت: برخی از اعلام را که در این کتاب آورده‌ایم در هیچ منبعی به آن اشاره نشده یا بصورت مبهم و ناقص آورده اند.

    وی با اشاره به اینکه یکی از منابع مهم نظامی شاهنامه است، تصریح کرد: آخرین مورد شرح حال خسرو پرویز بود که برای آن نزدیک به ۶۰ منبع مورد مطالعه قرار گرفته و مقایسه شده که ۴۰۰ صفحه از شاهنامه به خسرو پرویز نسبت داده شده است از این رو من موظف به آوردن این اطلاعات بودم تا خواننده توان مقایسه داشته باشد.
    خاکپور گفت: سعی شده در این اثر از مبهم گویی و کلی گویی پرهیز کنم، با نثری نسبتاً یک دست بنویسم و با استفاده از چاشنی ادبی آن را برای خواننده جذاب کنم‌.
    در پایان این مراسم، از مجموعه سه جلدی نظامی پژوهی رونمایی شد.
    محمد خاکپور، پیش از این نیز مجلد نخست کتاب «فرهنگ تحلیلی اعلام خمسۀ نظامی» را در مجموعۀ نظامی‌پژوهی تبریز به چاپ رساند.

    درباره نویسنده

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.