حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
    1. باسلام وخسته نباشید خدمت مدیریت محترم گلخانه موضوع درمورد بکار گماردن زندانیان رای کار که نیاز مالی دارند وبرای بهتر…

    2. شهری که مردمانش انتخابات را شوخی گرفته و بعد از چهار سال ناله و نفرین می‌کنند

  • روزه بگیرید تا سالم بمانید
    ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
    شناسه : 4059
    6
    روزه داری یک روش درمان طبیعی :

    به گزارش آرشیو نیوز: با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و شروع روزه داری خوب است بدانیم که روزه گرفتن چه فایده ای برای بدن دارد؟ روزه گرفتن و روزه داری یک روش درمان طبیعی است زیرا به پاکسازی بدن، حفظ سلامتی جسم و روان انسان و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. از این […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش آرشیو نیوز:

    با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و شروع روزه داری خوب است بدانیم که روزه گرفتن چه فایده ای برای بدن دارد؟ روزه گرفتن و روزه داری یک روش درمان طبیعی است زیرا به پاکسازی بدن، حفظ سلامتی جسم و روان انسان و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

    از این رو، پیامبر اسلام : برنامه روزه را برای همه جهانیان اعلام کرد و
    فرمود: « روزه بگیرید تا سالم بمانید ».
    روزه گرفتن در حقیقت تبدیل زمان خوردن است نه ترک خوردن، یعنی ترک خوردن در روز و به جای آن، دو وعده خوردن غذا در شب است :
    یکبار هنگام افطار و دیگری هنگام سحر

    مطالعات متعدد دانشمندان روی بدن افراد روزه‌دار نشان داده است روزه‌گرفتن موجب پیشگیری از پیری زودرس سلول‌های بدن و افزایش طول عمر انسان می‌شود. دانشمندان معتقدند افرادی که روزه می‌گیرند ۸۳ درصد نسبت بقیه زندگی طولانی‌تری خواهند داشت. دانشمندان هنوز به طور دقیق علت افزایش طول عمر در افراد روزه‌دار را درک نکردند ولی به دلایلی ناشناخته سلول‌ها زمانی که انسان روزه‌ می‌گیرد مقاومت بیشتری در برابر عوامل آسیب زننده از خود نشان می‌دهند.
     
    پزشکان پس از بررسی بدن تعداد زیادی از بیماران به این نتیجه رسیدند که روزه گرفتن احتمال ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. چنین اثری در بدن تنها منحصر به نوع خاصی از سرطان نیست و در مورد انواع این بیماری مؤثر است. به عنوان مثال روزه‌ گرفتن عامل مهمی برای جلوگیری از رشد تومورهای مغزی است.
     
    حتی بدن بیماران سرطانی نیز به روزه‌ گرفتن حساس نبوده و نتایج مثبتی از خود نشان می‌دهد. به طوریکه تأثیر داروهای شیمی‌درمانی در بدن افراد روزه‌دار چند برابر بیشتر و بهتر از سایر بیماران است. در حقیقت روزه گرفتن موجب تسریع در فرایندهای درمانی سرطان می‌شود. بسیاری از پزشکان بیماران خود را برای تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن زندگی شاد به روزه گرفتن تشویق می‌کنند.

    روزه فرمان الهی و تمرینی برای زندگی سالم و با معنویت است. بنابر این برای کسب فیض بیشتر از این ماه مبارک رعایت یک برنامه غذایی متعادل و صحیح، لازم و ضروری است.

    در وعده افطار رعایت نکات ذیل برای روزه داری می تواند مفید باشد:
    بهتر است وعده افطار با نوشیدن یک استکان آب جوشیده  ولرم آغاز شود.
    مصرف زولبیا و بامیه به دلیل آلودگیهای متفاوت و نیز تامین قند بیش از حد توصیه نمی شود
    مصرف نوشیدنیهایی مثل چای پررنگ و قهوه به علت خاصیت مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن می شود و بایستی از آنها در افطار اجتناب شود.
    مصرف دوغ به صورت پر نمک، حلیم و یا آشهای پرنمک به هیچ عنوان توصیه نمی شود در صورت تمایل برای مصرف آش، حلیم و…. به میزان نمک آنها توجه شود
    مصرف غذاهای پرچرب، حجیم و دیر هضم در وعده افطار توصیه نمی شود.
    چای کم رنگ، شیر، سوپ، آش کم نمک، هندوانه و دیگر میوه ها و سبزیها برای تامین آب موردنیاز روزه داران بین وعده افطار تا سحر میتوانند مصرف شوند.

    توصیه های کلی برای وعده سحر شامل بر موارد ذیل می باشد:
    پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی، موادغذایی فرآوری شده و شور و میزان بالای پروتئین
    محدودکردن مصرف قندهای ساده مانند زولبیا، بامیه و حلوا
    محدود کردن نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه
    بهتر است خورشتهای کم چرب، پلو مخلوط با حبوبات و سبزیها مثل عدس پلو یا سبزی پلو استفاده شود.
    مصرف مواد قندی و شیرین در وعده سحر توصیه نمی شود. این خوراکیها با تحریک ترشح انسولین موجب ورود قند به داخل سلولها و افت قندخون می شوند در نتیجه فرد زودتر گرسنه می شود.
    روزه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر، ضعف حافظه، بیماری‌های چشمی _ افسردگی را که در نتیجه افزایش سن در روح و جسم اشخاص بروز می‌کند کاهش دهد.

    درباره نویسنده

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.